דלג על בר עליון
בר עליון

חשיבות עבודת השורשים

"אין יכולת לדור למסור משהו חשוב לדור הבא, אם לא קיבל כראוי מהדור שהיה" זלמן שז"ר

אתר "ויקיפדיה" מגדיר את עבודת השורשים כך: "עבודת שורשים (או התבגרות ומשפחה) היא פרויקט שנתי המוטל בדרך כלל על תלמידי כיתות ז' בחטיבות הביניים בישראל, שמטרתו היא תיעוד המורשת המשפחתית האישית של התלמיד. הפרויקט מורכב על-פי-רוב מבניית עץ משפחתי (אילן יוחסין), תיעוד קורות בני המשפחה, ראיונות אישיים עמם, איסוף תמונות ומסמכים, תיעוד קורות חפצים בעלי חשיבות משפחתית ועוד. מקום נכבד בעבודה ניתן גם למקומו של כותב העבודה במשפחתו.

לאורך השנים הביא הפרויקט לכך שכל בני המשפחה נרתמו כדי לעזור בהכנת העבודה על ידי איסוף ותיעוד הידע והחומר המשפחתי הקיים - ידע שעשוי היה להיעלם ולהישכח עם השנים. לעתים רבות הפרויקט אף עודד את דור ניצולי השואה לשבור את שתיקתם שנמשכה עשורים רבים ולהיפתח ולספר לנכדיהם את אשר עברו.

בישראל הוקמה מערכת ייחודית בה משתמשים אלפי תלמידים מדי שנה ועירית ירושלים הפכה אותה לפרויקט העירוני בתחום עבודות המשפחה. במערכת דיגיטלית בונים התלמידים יחד עם המורה על גבי האינטרנט מאגר מידע משפחתי, אילן יוחסין, כותבים מאמרים על פי הנחיית המערכת, אוספים תמונות, קובצי וידאו ומוזיקה הקשורים בעברם המשפחתי. לאחר איסוף החומר התלמיד עובר לשלב הפקת העבודה ועורך את עמודי העבודה למצגת בעזרת כלי ייחודי. בגמר הפרויקט התלמיד יכול להפיק ספר מודפס, אתר אינטרנט, DVD לצפייה בטלוויזיה, או מצגת אינטרנט עם מוזיקת רקע."

 

 

בשנת 2008, בתחרות הארצית ע"ש נחום גולדמן, שמקיים מדי שנה בית התפוצות, עבודת השורשים של עדן, בתי, זכתה במקום השלישי.

בטקס המכובד שנערך בבית התפוצות הוענקו תעודות ותשורות לחוקרים צעירים מצטיינים בתוכנית החינוכית ח"ץ וקש"ת שלב ארצי.

את הפרס קיבלה עדן על תיעוד מעמיק ומקיף של מעגל החיים ומעגל השנה של משפחתה בגאורגיה. ציטוט מתוך הטקס בו התבקשה עדן לעלות לבמה ולקבל את הפרס: "עדן בחרה לחקור את התרבות ואת הווי החיים היהודי של הקהילה היהודית בגאורגיה. בעבודתה היא מתארת את מנהגי הקהילה, את אורח החיים שהתנהל סביב בית הכנסת, ובעיקר את הכיסופים, את הכמיהה ואת גילויי המאבק לעליה לארץ ישראל, כפי שהיא מצטטת מתוך מכתב פניה של 18 משפחות יהודיות מגרוזיה שנשלח בשנת 1970 אל נציג ישראל באו"ם, יוסף תקוע:

"אנו 18 משפחות יהודיות מגרוזיה מבקשים מכם לעזור לנו לצאת לישראל... אל אוזנינו מגיעים דברי סירוב, אולם אנו מחכים כי אנו מאמינים".

 

מילים לא יתארו את עוצמת הרגע והחוויה הבלתי נשכחת של אותו היום. הרגע הזה על הבמה, בו עלו בזה אחר זו כל אותם התלמידים והתלמידות לקבל את הפרסים על עבודות ראויות לשבח ועבודות מצטיינות, היה הרגע של הנצחון הפרטי שלנו, של העם היהודי בארץ ובתפוצות, אשר עבר גלות כואבת וקשה, סבל תלאות וייסורים רבים, אך למרות הכל עדיין עומד איתן ובגאווה רבה על מפת העולם. עבודה זו היא מעין הפלגה בתוך מסע בזמן, ותחילתו של תהליך בו הילדים בעצם יוצרים אוסף סיפורים ואירועים אשר ישמשו אותם ואת הדורות הבאים.

 

אין ספק, שעבודת שורשים סוחפת עימה את כל המשפחה בחיפוש אחר שורשים נוספים, ברצון לנדב פיסת מידע נוספת, וכך הסיפורים והזיכרונות הופכים להיות מוחשיים. בתהליך כתיבת עבודת השורשים יש צורך בשימוש בספרי עזר, אלבומים, מסמכים אישיים, תיעוד השורשים באמצעות ראיונות בכמה מעגלים בהם הילד או הילדה מתעדים באמצעות ראיונות עם הוריהם, את עצמם מיום הלידה דרך אירועים אשר השפיעו על חייהם עד הגיעם לגיל הבגרות. תיאור ההורים, תולדות חייהם והקורות אותם עד למפגש ביניהם ובניית הקן המשפחתי.

 

התמקדות בסבים ובסבתות משני צידי הגזע, אשר ליוו אותם והשפיעו רבות על יציבותם בחיים, וכן התייחסות גם לשורשים העמוקים, ולאירועים שהתרחשו בעולם ובקהילה אשר מהווים בעצם את הבסיס לקיומם. הילדים לומדים, מעמיקים ומרחיבים את עולם הידע שלהם על ההיסטוריה המשפחתית, האישית, הקהילתית והלאומית תוך חשיפת פרקים בהיסטוריה של העם היהודי, ובכך מעמיקים ומחזקים את תחושת השייכות והקשר שלהם אליה, דרך חקר הזהות האישית שלהם.

 

באמצעות עבודה זו זוכים הילדים לטיפוח למידה אישית חוויתית ועצמאית. הם מעמיקים את ידיעותיהם במושגים חשובים ובערכים כדוגמת מנהיגות, כבוד, סובלנות, קבלת השונה, תקשורת בין אישית וכד'. הם לומדים על קשר עמוק ורב שורשים של העם היהודי לארץ- ישראל, אשר אין לו אח ורע בתולדות האומות.

 

התוצר הסופי הוא סיפור חשוב מאוד בעל ערך רגשי עצום, המתעד תקופה חשובה על ציר הזמן בהיסטוריה של העם היהודי, סיפור מרגש המשמש מסמך היסטורי נדיר ביופיו ובחשיבותו, זהו סיפור משפחתם לדורותיה.

 

חזרה לראש העמוד

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד